Biblioteket på KulturØen

Middelfart Kultur & Bibliotek vinder Årets Bogsamling 2020

01.02.21
Middelfart Kultur & Bibliotek vinder prestigefyldt pris for deres bogsamling og ikke mindst for formidlingen af den. Kultur- og bibliotekschef, Charlotte Pedersen kalder prisen for ’medarbejdernes fortjeneste’.

Til trods for, at Middelfart Kultur & Bibliotek pt. er underlagt restriktioner, der gør, at hverdagen med tilværelsen af læseglade gæster fortsat er sat på pause, så går bibliotekets ansatte alligevel lige nu rundt medet stort smil på læberne.

Middelfart Kultur & Bibliotek har nemlig vundet Årets Bogsamling 2020.

Det er interesseorganisationen Danske Skønlitterære Forfattere, der står bag Årets Bogsamling, og prisen, der uddeles hvert andet år, tildeles af en fagjury påbaggrund af indstillinger fra læsere, forfattere og andre fagfolk fordelt over hele landet.

Ønsket med tildelingen af Årets Bogsamling er, ifølge Danske Skønlitterære Forfattere, ’at sætte fokus på de biblioteker, som har en stor, kvalitativ og ikke mindst tilgængelig bogsamling.’

Middelfart Kultur & Bibliotek vinder prisen, ’fordi de på smukkeste vis lever op til kriterierne for at have en virkelig god bogsamling og fordi deres medarbejdere er i særklasse vidende og engagerede.’

Det er medarbejdernes fortjeneste
En begrundelse, der ikke overraskende vækker stor glæde hos Charlotte Pedersen, kultur- og biblioteksleder på Middelfart Kultur & Bibliotek:

”Det er virkelig en ære, at modtage prisen for Årets Bogsamling 2020, og der skal lyde en stor tak til fagjuryen hos Danske Skønlitterære Forfattere samt til alle de læsere og brugere af vores bibliotek, der har indstillet os til prisen.”

”Men der skal i særdeleshed også lyde en kæmpe tak og et stort tillykke til hele mit personale, der nu belønnes for mange års hårdt, professionelt og passioneret arbejde. Denne pris er jeres fortjeneste.”

Penge og prisoverrækkelse
Udover æren, så ledsages Årets Bogsamling-prisen også af en check på 25.000 kroner. Og Charlotte Pedersen er ikke i tvivl om, hvad pengene skal gå til:

”Beløbet skal gå ubeskåret til indkøb af endnu mere god litteratur, der kan komme vores brugere til gode, hvad enten det bliver i fysisk eller digital form.”

Den officielle prisoverrækkelse bliver dog ’fysisk’, og grundet de nuværende, landsdækkende restriktioner vil ceremonien derfor først finde sted senere på året:

”Men vi skal nok sige til, når det sker. For det her skal fejres, og læserne er inviteret,” slutter Charlotte Pedersen.