Find en sø

23.08.21
Hjælp til med at undersøge vandkvaliteten i søer og vandhuller ved at indsamle vandprøver.

I aktiviteten ”Find en sø” indsamler børn, unge og voksne vandprøver fra søer og vandhuller, som analyseres i projektet  og som hjælper forskere fra SDU med at blive endnu klogere på bl.a. vandkvaliteten i søer og vandhuller. For at få samlet viden fra så mange søer som muligt, har forskerne brug for borgernes hjælp til at indsamle vandprøverne. Det kaldes Citizen Science.

Hvad kan vandprøverne vise?

Vandprøverne kan give svar på, hvordan vandkvaliteten afhænger af f.eks. søtype, søens beliggenhed, størrelse eller om søen ligger i byen eller i det åbne land. Derfra kan vi i langt højere grad svare på, hvad der så skal til for at forbedre vandkvaliteten i de enkelte søer, som har problemer med dårlig vandkvalitet med algevækst, uklart vand eller lav biodiversitet.

Hvordan gør man?

De deltagende børn, unge og deres familier bidrager med at tage en vandprøve i en sø, vandhul eller lignende, tage et billede af søen, hvor prøven er taget og registrere søen via app’en ”Find en sø”. Derefter indleveres prøven på et indleveringssted. Alt hvad man skal bruge, er en ren frysepose eller en tom vandflaske, en mobiltelefon, en kuglepen og evt. et par gummistøvler.
> Læs mere om prøvetagningen
> Hent app'en i AppStore
> Hent app'en i Google Play

Hvor kan man aflevere prøven?

Vandprøven kan afleveres på biblioteket på KulturØen. Vandprøverne kan afleveres til og med uge 42.