Ændringer for betalinger af gebyrer på bibliotekerne

22.02.22
Fra den 1. marts kan du ikke længere betale nyoprettede gebyrer på biblioteket eller bibliotekets hjemmeside.

I stedet overgår håndteringen af gebyrer til kommunens økonomiafdeling, der indfører ’Mit Betalingsoverblik’, som er en selvbetjeningsløsning, der samler alle mellemværender og gæld til Middelfart Kommune i ét samlet overblik på kommunens hjemmeside. ’Mit Betalingsoverblik’ bliver dog ikke klar til 1. marts, derfor kommer ændringerne i betalingen af bibliotekets gebyrer til at foregå i to etaper.

Første etape: Fra 1. marts kan du ikke længere betale nyoprettede gebyrer på biblioteket eller via bibliotekets hjemmeside. I stedet modtager du et indbetalingskort i din digitale postkasse fra Middelfart Kommune. Er man fritaget for digital post vil indbetalingskortet blive fremsendt som papirbrev.

Anden etape: Når ’Mit Betalingsoverblik’ er klar, kan alle gebyrer og erstatninger betales denne vej, men der udsendes dog stadig indbetalingskort, som kan benyttes til betalingen. 'Mit Betalingsoverblik' kommer til at kunne findes via kommunens hjemmeside.

I en periode vil gebyrer oprettet før 1. marts fortsat kunne betales via bibliotekets hjemmeside og på Biblioteket på KulturØen, men disse gebyrer overføres løbende til betaling via indbetalingskort i din digitale postkasse, så vær opmærksom på om dit gebyr er flyttet eller stadig kan betales på biblioteket.

På din lånerprofil på bibliotekets hjemmeside, under punktet "Mellemværende", kan du se alle mellemværender – både dem, der stadig kan betales på bibliotekets hjemmeside og dem, der skal betales via indbetalingskort/’Mit Betalingsoverblik'.

Baggrunden for ændringen
Grunden til ændringen er, at der er kommet nye krav til hvordan systemer skal kunne håndtere borgeres gæld og betalinger. Disse krav understøttes ikke af det fælles nationale bibliotekssystem, og ville kræve en stor udvidelse af systemet med en række funktioner som allerede findes i kommunernes økonomisystemer. Det er derfor blevet besluttet, at det er bedst at lade økonomisystemerne håndtere bibliotekets gebyrer, fremfor at udvide bibliotekssystemet.

Har du spørgsmål til betaling af gebyrer og ’Mit betalingsoverblik’, så skriv gerne en e-mail til biblioteket Vi svarer så hurtigt som muligt.

> Se også vores side med spørgsmål og svar om ændringen i opkrævning af gebyrer