Det gode match

Marias Klumme 2015:04

Ydre omstændigheder som tid og sted er i dén grad af betydning, når det kommer til såvel vellykkede som mindre vellykkede læseoplevelser. Man kan med jævne mellemrum være så heldig, at alt går op i en højere enhed. At sted, belysning, temperatur, påklædning og stemning matcher den bog, man er ved at læse, således at den totale oplevelse bliver mere end almindelig vellykket.

Jeg husker fx, da jeg for mange år siden havde købt Truman Capotes ”In cold blood”, som jeg skulle læse i.f.m. mit litteraturvidenskabsstudie. Tilfældet, skæbnen, guderne eller hvem man nu måtte bekende sig til, ville, at bogens omslag rent farvemæssigt stemte ualmindelig fint overens med det tæppe, jeg på daværende tidspunkt havde bedækket min (meget slidte) sofa med. Det var umuligt ikke at bemærke, hvor godt bog og sofa, hvor jeg jo sad og læste, klædte hinanden. Og det er på ingen måde nogen ligegyldig observation: Denne fine farve-kombination kom ganske enkelt til at betyde, at ”In cold blood” gjorde et større (eller i hvert fald et andet) indtryk, end den ville have gjort, hvis jeg havde læst den på en bænk i parken eller i et tog.
> Lån Med koldt blod

Ligeledes gik et sommerligt cafébesøg rent visuelt op i en højere enhed, da det viste sig, at min medbragte bog ”Husmor og skribøse” – en brevveksling mellem Ester Nagel og Tove Ditlevsen - farvemæssigt kompletterede den rabarberdessert-symfoni, jeg havde planlagt at sætte til livs. (Var jeg sådan en, som tog billeder af min mad for derefter ved hjælp af cyperspace at dele den med Gud og hver mand, havde dette motiv været oplagt. Men den slags beflitter jeg mig ikke med.)
> Lån Husmor og skribøse via bibliotek.dk

Krimiforfatteren Johan Theorins Ølandskvartet har jeg læst på et svensk hotelværelse, og intet gik bedre i spænd, hvorfor jeg nu til stadighed anbefaler folk at læse disse 4 bøger af Theorin, hvis de (altså folk) skal til Sverige. Bøgerne kan naturligvis også læses på dansk grund, men så garanterer jeg ikke for noget.
> Lån Ølandskvartetten

Omvendt fungerede min læsning af Ernest Hemingways noveller bare slet ikke i en lejlighed i London. Og det har jeg sådant set stadig ikke tilgivet Hemingway.
> Lån Hemingways samlede noveller

> Retur til Marias Klumme-arkiv