Læsehunde

Læs for hunde på biblioteket

Det kan være svært at læse højt for andre - især for voksne, men en sød rolig hund er en helt anden sag. I Middelfart er der mindst tre hunde, der er vilde med at lytte til historier. De lægger sig roligt tilrette og bliver liggende - lige til historien er slut uanset hvor lang tid det tager. Og den hygger sig så meget og roen og hyggen spreder sig.

Biblioteket lægger rum til og foreningen Læsehunde sørger for den trofaste læsehund ligger klar. Der sker ingen vurdering eller rapportering. Man har egne historier med eller biblioteket kan hjælpe med at finde egnede tekster.

En hund efter historier
Læsehundene er et tilbud til børn, som har brug for lidt ekstra motivation til at læse. Læsehunden kan give barnet en god læseoplevelse ved at give det muligheden for at finde tryghed, glæde og selvtillid i at læse. At læse højt for en opmærksom, tålmodig og kærlig lytter, der ikke retter eller afbryder, kan hjælpe et barn videre i sin læsning.

”En hund kan jo ikke grine, så hvis det er sådan, at man læser for sine klassekammerater, så griner de jo, hvis man laver en fejl – det gør Tulle (hunden) ikke”, siger Natalie, 11 år og Vanessa, 11 år supplerer: ”Jeg synes, det er bedre at læse for en hund, for den kan ikke grine, hvis man laver fejl eller hvis man stopper midt i det hele”.

Foreningen Læsehunde uddanner frivillige læsehunde, som lytter til børn, mens de læser højt. Læsehunden og dens fører udgør tilsammen et læseteam. Der er i Middelfart tre uddannede læsehunde.

Det praktiske
Selve aktiviteten går ud på, at barnet mødes med et læseteam på det lokale bibliotek og læser højt for hunden. Læsningen foregår en gang om ugen på biblioteket og vil vare cirka en halv time pr. gang. Forløbet varer ca. 6 uger. Læsehundens ejer forholder sig neutralt under aktiviteten, men er klædt på til at støtte, opmuntre og guide læsningen, når det kræves. Forældre deltager ikke i læsestunden - barnet skal føle sig så fri som muligt.

Foreningen Læsehunde er frivilligt funderet og tilbuddet er gratis for alle parter. Man aftaler forløbet med foreningen Læsehunde.

Mailadresse: kontakt@laesehunde.dk
Se mere: www.læsehunde.dk